tisdag 17 januari 2012

Schamanens väg...

Den vägen är så olika som människorna som kallas.
En liten del är alltid likadan: Andarna kallar dig.

Det är andarna som säga till dig att du är schaman.
Ordet schaman kommer från en annan kultur en annan sorts väg. Den sibiriska.
Evenki är språket och betydelsen "den som vet".
Det kanske är det man är en som vet...

Vägens början för mig var länge sedan otroligt länge sedan. Den började långt innan gränsen till detta liv. Som barn reste jag och diskuterade med vännerna på andra sidan. Som tonåring såg jag med mina ögon och mötte döden. Som vuxen började äventyret att medvetet leva livet som schaman en fot i båda världarna.

Andens kall kom en höstnatt.

"Vem är du? Här går andarna."

En presentation.

Några veckor senare kallar han mig schaman. Jag kunde inte varit mer förvånad...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar